Saturday, May 28, 2011

Kerja punya kerja

Terasa bahu dicuit aku menoleh. Mama Ju tersenyum.
“Aley boleh tak belikan hadiah tuk Abg Sobri esok?”.
“Boleh rasanya. Barang apa yang akak nak saya beli? Tempat saya kalau pinggan n cawan banyak la yang murah”.
“Akak rasa kalau electric stuff okay kot”.
“Hurmmm.. Takper nanti saya check” Mama Ju berlalu.
Aku mengetuk-ngetuk keyboard..Tuk tuk tuk.. Iqa tension. Customer dia x berangkat seorang pun.
Jam 1:00pm. Mendung. AKu berkira nak balik dulu baru pergi cari barang. Tapi bila dah sampai rumah, layan Hindi movie dengan cuaca redup, mata pun kuyu jer. Kebetulan Hujan renyai-renyai pulak.
Lepas Magrib aku bergegas ke Pasaraya terdekat. Lambat-lambat karang hujan naya jer. Tak boleh bawak kereta sebab roadtax lum renew. Terpaksalah nek motor jer. Harap-harap hadiah yang aku beli nanti tak lah besar.
Sampai jer aku terus meluru kat bahagian barang-barang elektrik. Satu-persatu aku belek. Blender, kipas meja, sterika, periuk nasi. Harga boleh tahan. Disebabkan Mama Ju nak barang elektrik, aku pun amikla Rice Cooker jenama ELBA.
Sampai kaunter, Cashier tu cakap “Kak kalau nak wrappers pegi kat bahagian customer services tuh, nanti dia akan balutkan” Aku senyum. Ambil baki Bahagian customer services aku tuju.
Sedang si adik tu membungkus hadiah tuk Abg Sobri nih, datangla seorang makcik. Mungkin adik tu tak perasaan makcik tu menunjukkan resit utk penebusan hadiah. Makcik tu berlalu kea rah suaminya. Mengomel mungkin sebab tak dilayan. Aku perhati jer gelagat makcik nih. Selang beberapa minit dia dating balik kat meja customer services.
Dengan suara yang kuat “Dik! Nak tebus hadiah,”
Si adik ni dengan muka selamba menarik resit si makcik nih. Muka seposen die pergi ke rak amik barang yang nak ditebus. Alahhhh ! Ciput jer pun hadiah yang nak di tebus. Ingat kan Tupperware ker, pembakar roti ker. Ini dompet kecik jer pun tak boleh sabar. Adoi. Fail betul makcik ni.
Aku senyum betul-betul bila tengok perangai makcik ni. Aku rasa si adik tu pun perasaan aku geleng kepala.”Dik, lau nak dapatkan plastic boleh,?” “Kak, hari ni Sabtu memang kita tak bagi plastic. Kalau nak kita charge.”
“Berapa?”
“20sen”
“Owh”
Kesudahannya aku berlalu tanpa membeli plastic beg. Berlagak kan. Sampai motor rupanya tak muat dalam raga motor. Padan muka aku. 20sen jer berkira. Tawakkal balik tadi bawak slow-slow. Rasa nya 20km/j jer kot. Tapi risau gak takut disondol dari belakang sebab slow sangat. Nak lelaju takut handle x boleh nak kiri kanan sebab hadiah tu aku letak atas handle. Perghh.. Memang tawakkal gila. Bukan risau sebab takut jatuh, tapi risau hadiah yang jatuh.
Bengong betul 

No comments:

Post a Comment