Tuesday, November 3, 2015

HOME SHELL OUT

Ahad yang lalu berkesempatan "Home Shell Out" bersama rakan-rakan. Nak pergi makan dekat Shell Out ataupun Ocean Houz tak berkesempatan ataupun kiasannya tak berapa nak mampu hehehe...

So menu yang dicadangkan adalah Ketam masak kari , Udang goreng telur , Pepahat Cili padi, Lala sweet sourdan teppanyaki tougeh.

Anggaran kos untuk semuanya dalam RM100.00. Terkejut tak ? Jangan tak percaya. Saya beli barang-barang basah ni dekat area Pasar Borong Selayang. Itu yang dapat murah ^_^

Resepi untuk semua menu sangat mudah. Saya masak macam orang lain masak.Takde secret resepi. Hasilnya.. makan ramai-ramai memang syok !


Resepi Teppanyaki
- Panaskan kuali... masukkan 2 sudu besar minyak/marjerin. Masukkan carrot. Kemudian kobis. Jangan masak terlalu lama nanti tak crunchy masa mengunyah. Last sekali masukkan soy souce dan juga taugeh.Gaul rata. Perasakan dengan garam.

*Nak rasa lebih sedap.. hiriskan bawang putih dalam 5 ulas, goreng garing, kemudian taburkan diatas hidangan tadi.









Resepi Kari ketam
-Ketam di goreng separuh masak *option (kukus pun boleh)
Tumis cili/bawang merah/bawang putih yg sudah diblend. Kemudian masukkan 3 sudu besar kari ikan BABA's. Gaul rata sehingga pecah minyak. Masukkan ketam dan gaul rata. Tambahkan 1 cawan air dan kemudian tutup kuali dengan penutup dalam masa 10 minit. Kemudian perasakan dengan garam dan gula. Siap !









Resepi kepak ayam goreng.
Kepak ayam yang sudah dibersihkan masukkan dalam bekas. Tumbuk 5 ulas bawang putih. Kemudian masukkan dalam bekas berisi kepak ayam tadi, masukkan juga 3 sudu besar serbuk cili. Nak pedas boleh tambah. dan juga sedikit kunyit dan garam. Perap semalaman. Goreng dengan minyak yang byk. Deep Fryer.









Resepi Sotong goreng celup tepung
Sotong dibersihkan kemudian tos. Pecahkan telur masukkan dalam bekas sotong tadi. Gaul rata, masukkan juga serbuk kunyit, lada hitam dan garam. Dalam bekas lain masukkan 3 sudu besar tepung jagung dan 3 sudu besar tepung beras. mixkan tepung ini utk di salut dekat sotong tadi. Goreng guna minyak yang banyak supaya tak melekat antara satu sama lain.












Resepi Pepahat Cili Padi
Tumis cili padi/bawang merah & putih yang sudah di blend. Gaul sampai pecah minyak, masukkan pepahat. Perasakan dengan garam dan gula. Tak perlu masukkan air sebab pepahat akan mengeluarkan jus. Jangan lupa letak sedikit air asam jawa. Masa dalam 10 minit kemudian angkat.











Resepi Lala Sweet Sour

Tumis cili blend dan juga serai yang telah dititik sehingga pecah minyak . Masukkan 2 sudu tomato sos. Kemudian masukkan lala. Gaul sebati dan biarkan dalam 10 minit. Kemudian pecahkan sebiji telur.. kacau sedikit kemudian tuang. Gaul rata. Perasakan dengan garam dan gula. Siap !
 Senang saja kan. Tak payah pening pening nak fikir macam mana nak masak. Resepi yang biasa kita guna sehari - harian. 


Selamat Menjamu Selera ^_^



No comments:

Post a Comment